Výzkum: Romové mají pro učení stejné předpoklady jako ostatní
03-09-2000
Romské děti i děti z ostatních menšin, žijících v České
republice, mají podle odborného výzkumu stejné vrozené předpoklady pro
vzdělávání jako mládež majoritní české společnosti. O výsledcích tohoto
výzkumu diskutovali účastníci mezinárodní konference na téma minority v
pluralitní společnosti na přelomu tisíciletí, která skončila 3. září v Brně.
"Výzkum byl realizován v uplynulých dvou letech u téměř 300 dětí vybraných z
romského prostředí a jiných sociálně znevýhodněných skupin," informoval ČTK
Vladimír Smékal z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, která
organizovala výzkum i mezinárodní konferenci v Brně.
Výsledky výzkumu podle Smékala ukazují, že děti z romského prostředí a
dalších menšin mají k učení vrozené stejné rozumové předpoklady jako děti
majoritní společnosti. "Často jim však schází motivace a jazykové dovednosti
a proto bývají znevýhodňované při znalostních testech, které jsou založeny
právě na jazykových dovednostech," zdůraznil Smékal.
Řešení problému se vzděláváním dětí z romského prostředí a ostatních menšin
spočívá podle Smékala v předškolní výchově v mateřských školách a v zapojení
rodičů během školní docházky. "Problém těchto dětí totiž není pouze v menší
znalosti jazyka ale také v tom, že se nenaučily učit se," dodal Smékal.
Mezinárodní konference, které se zúčastnilo na 70 zahraničních a 130 českých
odborníků, výzkum rozvoje osobností dětí z menšinových společenství v ČR
neuzavřela, zdůraznil Smékal. "Naopak jsme nyní na začátku dalšího
výzkumného projektu, ve kterém se budeme po dobu pěti let věnovat otázkám
utváření osobností dětí a mládeže v etnických a sociálních kontextech,"
uzavřel.
(ČTK, 3. září 2000)
|