Dospělost
26-02-2000
Ve své dospělosti se Romové starali o svou rodinu, zajišťovali
dostatek potravy a ošacení a vychovávali své děti. Podle toho,
jak byla rodina hmotně zabezpečena dávala, hlava rodiny (muž) najevo,
jak je chytrý a jak se dokáže postarat o svoji rodinu, byť peníze
sežene jakkoli (mzda za práci, státní podpory sociální péče,
podvodem získané peníze apod.).
Život slovenských usedlých Romů se odehrával ve
venkovských osadách, které se dodnes uchovaly zejména na
východním Slovensku, kde převládají dřevěné domky nebo domky
z nepálených cihel. Do druhé světové války žili někteří v tzv.
zemnicích - jednoduchých obydlích zapuštěných do země. Domov pro
Roma není dům. Jestliže malé dítě potřebuje mít doma matku, Rom
potřebuje mít doma svoje lidi, celou velkorodinu. Mezi svými se
cítí dobře i v bídném domečku. I bydlet se musí člověk naučit.
Bydlet v bytech nám připadá jednoduché, ale že to zase tak
jednoduché není, o tom se mohli Romové přesvědčit, když se náhle
ocitli v nových bytech na sídlištích. Početné rodiny byly v rámci
programu likvidace romských osad převezeny do městských
panelákových bytů a musely ze dne na den začít žít s jinou
kulturou. Devastace bytového fondu jeho romskými obyvateli,
o které tak často čteme v novinách, je důsledkem vztahu k jejich
"domu".
V prostředí starousedlých Romů býval v čele komunity
v osadě všeobecně vážený a respektovaný muž - čhibalo (vajda),
který bděl nad dodržováním etických norem a pořádku. Často býval
i obřadníkem, který uzavíral manželství, loučil se na pohřbech
ap. S rozpadem společenských vazeb v poslední době jeho autorita
upadá.
Základem společenství zůstává rodina a veškerá činnost
dospělých Romů se týká zabezpečení rodiny, jak ve městech, tak na
vesnicích a v osadách. Mezi romskými osadami jsou velké rozdíly
v majetnosti a způsobu života, ale obyvatelé těchto osad jsou
často mnohem svobodnější než lidé na civilizovaných místech
a uchovalo se v nich cosi, co v dnešním uspěchaném světě, kde
každý žije hlavně pro sebe, nenajdeme.
Ve městech existuje jeden
optický klam: připadá nám, že Romů je více, než jich opravdu je.
Na rozdíl od ostatní společnosti tráví Romové velice málo času
ve svých bytech, jsou stále na ulicích. V letních měsících se
život v romské osadě odehrával také venku: ženy vařily na sporácích,
které si vynesly před dům, venku se jedlo,
pralo, pořádali se různé oslavy a zábavy. A venku si bylo možné
poslechnout si i romské písně: ty, které vyjadřují žal na
úmrtím matky, nad chudobou, ale i milostné city, i ty
temperamentní v čardášovém rytmu.
|