Bartoloměj Daniel
(1924 - 2001)
Historik Mgr. Bartoloměj Daniel byl první romský autor v České republice,
který publikoval práci o dějinách Romů, a jeden ze zakladatelů Romského
muzea v Brně. Narodil se 17. října 1924 v Šaštíně v okrese Senica na
Západním Slovensku a pocházel z větve tzv. Slovenských Romů. Zemřel 10. 10.
2001 v Brně.
Bartoloměj Daniel pocházel ze sedmi dětí - pěti bratrů a dvou sester.
Většina z nich zemřela v mladším věku. Jeho předkové, stejně jako otec,
který v mládí sloužil ve Vídni u vojenské kapely v hodnosti četaře, se
živili kovářstvím. Později otec získal zaměstnání u obce za 600 korun
měsíčně. To znamenalo sice větší sociální jistotu pro početnou rodinu a
příbuzenstvo, nicméně ne konec bídy a každodenních útrap spojených se
všeobecně nízkou životní úrovní předválečného období. Samotní Romové na
tomto území navíc žili na okraji společnosti v izolovaných osadách, často
jen v takzvaných polozemnicích, tedy v jámách vykopaných do země.
Roku 1942 podlehl Danielův otec tuberkulóze. Ale i na jeho matku brzy
zapůsobilo nezdravé prostředí, v němž žila. Trpěla těžkým revmatismem a -
jak na to později vzpomínal samotný Daniel - měla ruce a dlaně zkroucené ze
studené vody, že je nemohla ani pořádně rozevřít. Jako značná část Romek v
jeho rodném kraji se totiž živila vším možným. Například sloužila u sedláků,
uklízela a prala prádlo, vyráběla a prodávala štětky z prasečích štětin,
těžila i písek z jámy za osadou a nosila ho v plachtě do vsi na prodej.
Bartoloměj byl z dětí nejmladší. Podle romské tradice se na něj směrovala
pozornost celé rodiny, včetně starších sourozenců. Vychodil pět tříd obecné
školy a dva roky školy měšťanské. Na vzdělání v jeho komunitě nebyly tehdy
kladeny velké požadavky i vhledem k možnostem, které se v tomto směru Romům
ze strany majoritní společnosti otvíraly. Přesto už tehdy na Bartolomějovu
bystrost a schopnost lehce se učit upozorňoval rodiče i místní učitel. Právě
jeho pochvaly roznítily v malém hochovi první plamínky zdravé ctižádosti a
touhy po vzdělání - nemohl ji však naplnit, rodina neměla peníze.
Po smrti otce proto převzal jeho zaměstnání obecního zřízence a pomáhal
nemocné matce. Zametal náměstí, nosil poštu, chodil notářce pro mléko do
hájovny a vykonával další příležitostné práce. Významný přelom v jeho životě
a nezbytný impuls k budoucí kariéře znamenal rok 1946, kdy nastoupil
vojenskou službu v Dačicích, později v ní pokračoval v Jihlavě a Olomouci.
Nejprve trpěl "velkým smutkem", jak později přiznával. Poprvé se totiž ocitl
mimo rodinu, na kterou byl citově fixován. Odchod prožíval těžce, postupně
si ale v novém prostředí našel přátele a začal pociťovat potřebu dál
rozvíjet svůj intelekt. Významně jej v tomto smyslu ovlivnila rodina
olomouckého intelektuála a učitele Procházky, se kterou se také seznámil, a
jehož obě děti studovaly na vysoké škole, manželka se živila jako
překladatelka. Tito lidé mu otevřeli dosud nepoznanou cestu do divadel,
seznamovali ho s literaturou a zvyšovali tak jeho sebevědomí i ambice.
Bartoloměj se jako samouk začal učit německy, rusky, dokonce se snažil
ovládnout i esperanto.
Po absolvování vojenské služby roku 1949, v období významných společenských
převratů, se už domů na Slovensko nevrací, ale míří přímo do Prahy. Tehdy
ještě v samostatné obci Ruzyni nastupuje na práci u sedláka jako zemědělský
dělník, později přechází jako řadový zaměstnanec do místního Státního
statku. Pracuje a část vydělaných peněz posílá domů. Večer pak samostatně
studuje už s jasným cílem - připravit ke vstupu na střední a později i na
vysokou školu.
Po absolvování tzv. dělnické přípravky studuje Benešovo gymnázium v
Dejvicích a následně pak pokračuje na vysoké škole, kde je přijat jako
posluchač oboru politických a hospodářských věd. V roce 1952 skládá první
státnice a přechází na filosofickou fakultu University Karlovy - na obor
české dějiny a archivnictví. Tady se poprvé cíleně zaměřuje i na vlastní
studium dějin Romů a shromažďuje dostupné prameny a literaturu.
Ve stejném roce se i žení. Rodiče jeho ženy Marie přijeli podle tradice na
takzvané romské námluvy do Danielovy rodné vesnice z nedalekých Kopčan, kam
za matkou stále občas jezdil. Nabídli ji a o sňatku bylo rozhodnuto - aniž
by se snoubenci předem znali. Po čtrnácti dnech byla svatba. Bartoloměj to
ve svých vzpomínkách komentoval s odstupem doby prostě: "Chtěl jsem si vzít
ženu, která se mi líbí. Jenže já nevěděl, která to je, tak jsem si vzal
děvče, které se líbilo mamince." Za zdánlivou jednoduchostí tohoto vyznání
se skrývá hluboká citovost, pokora k tradicím jeho předků a úcta k rodičům.
Po promoci v roce 1956, které se již jeho matka nedočkala, nastoupil
nejprve jako archivní referent na Ministerstvo vnitra. Zde měl o dva roky
později kvůli svým politickým názorům a postojům, které se začaly po
mladickém vystřízlivění odklánět od vyžadované stranické linie, první
konflikty s policií. Musel tedy z prvního působiště odejít. Poté pracoval
různě. Například v České pojišťovně jako knihovník a archivář. Ve vlně
přeřazování administrativních pracovníků do průmyslu musel odejít do
kladenských hutí. V roce 1964 se mu opět podařilo přiblížit k vystudovanému
oboru - mohl se přestěhovat zpátky do Prahy a pracovat v nočních a denních
směnách v tiskárně Mír, kde z rotaček každé ráno vycházelo nové číslo
tehdejšího deníku Práce.
Odborné práci, zaměřené na historii Romů, se mohl plně věnovat v letech
1969 až 1973 ve Svazu Cikánů - Romů, založeném jako jeden z důsledků
Pražského jara. Protože svaz sídlil v Brně, přestěhoval se sem i s rodinou a
tomuto městu zůstal věrný. Publikoval v časopisech a také se intenzivně
zaměřoval na sběr nejen odborného, ale i folklorního materiálu. V dnešní
Moravské galerii v Brně zorganizoval roku 1970 výstavu Romské kovářství,
ojedinělou svého druhu na našem území, kde veřejnosti představil i výsledky
své sběratelské činnosti. Zřetelně se tu odrazila jeho kontinuita s předky,
kteří se živili už od konce 18. století na východním Slovensku právě tímto
řemeslem.
V roce 1973 byl Svaz Cikánů - Romů zrušen a část jeho členů byla prohlášena
za disidenty. Byl mezi nimi i vzdělaný Bartoloměj, který se v normalizačním
období musel stáhnout do ústraní, a to jako již uznávaný odborník na romské
dějiny promýšlející již v této době založení Romského muzea.
Na dlouhých dvacet let se pak vrací k dělnickým profesím, v nichž původně
začínal. Až do roku 1987 manuálně pracuje ve sběrných surovinách, z toho tři
roky přesluhuje po nástupu do důchodu. Toto nelehké období však mělo i své
pozitivní stránky. Mezi už zdánlivě bezcennými papíry určenými k recyklaci
totiž objevuje několik vzácných tisků, v nichž jsou i významné informace o
kultuře a dějinách Romů. Krátce pak ještě působí jako uklízeč v studentské
menze.
Celou tu dobu rozvíjí své vědomosti a odborně pracuje bez publikačních
možností. Až po listopadových událostech v roce 1989 mu začínají vycházet v
romském časopise Romano Liľ.
Jeho dlouholeté snahy o založení Romského muzea, jediného svého druhu v
Evropě, došly naplnění v roce 1991 v Brně. Nastupuje v něm na poloviční
úvazek jako historik. V Bratislavské ulici, kde muzeum po dlouhém úsilí
získalo po devíti letech svoji stálou budovu, tedy Bartoloměj působit stihl.
Otevření připravované stálé expozice, kterou muzeum složitě připravuje, se
však už nedočkal. Zemřel náhle, doma, ve věku 77 let. Prakticky až do svých
posledních dnů do muzea docházel. Jeho plachý, a přece rázný hlas se ozývá
chodbami muzea už jen ve vzpomínkách.
Mgr. Bartoloměj Daniel je autorem řady odborných článků především o romských
řemeslech a způsobu života Romů. Jeho historická odbornost se spojila s
výrazným pocitem romství v jeho nejznámější publikaci "Dějiny Romů". Stal se
tak prvním romským autorem v České republice, který publikoval dílo o
dějinách Romů. Populárně-vědecký charakter práce umožňuje, aby se jeho kniha
stala jednou z nejvýznamnějších informací o historii Romů pro školy a širší
veřejnost. I když po této práci zákonitě dochází k vydávání dalších
historických příruček, jeho vklad zůstane prvním a nejvýznamnějším přínosem
k překonání absolutní neinformovanosti dětí v českých školách o romské
historii a nelehké cestě Romů za svým romstvím.
Použitá literatura:
Bulletin Muzea romské kultury č. 3/1994
Rómský dějepis, nakladatelství Kalligram, Bratislava
Časopis romistických studií Romano Džaniben č. 1/1994
Romské osobnosti
Romové, tradice a současnost. Moravské zemské muzeum / SVAN, Brno 1999
Neznámi Rómovia, Bratislava 1992
Daniel, Bartoloměj: Dějiny Romů. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého,
Olomouc 1994.
|