Ondřej Giňa - romský aktivista
03-02-2003
Životopisné udaje:
Narodil jsem se 9. 8. 1951 v Rokycanech, kde jsem vychodil základní
školu a poté se v Plzni tři roky učil zedníkem. V roce 1971 jsem
nastoupil základní vojenskou službu a po vojně jsem dvacet let
pracoval jako valcíř kovů v ŽBC Hrádek u Rokycan.
V letech 1990 až
1992 jsem byl poslancem České národní rady a do roku 1997 člen Rady
pro národnosti vlády České republiky a koordinátor Pracovní skupiny
pro záležitosti Romů.
V současné době pracuji jako redaktor týdeníku
Romano kurko v Brně a připravuji realizaci projektu pro vzdělávání
romských aktivistů ve spolupráci s Roma Regional Participation Program
Open Society Institut Budapest.
Ondřej Giňa byl 21. března 2000 osobností na síti internetového deníku iDNES a on-line odpověděl na 92 otázek. Jak, to můžete posoudit sami, když navštívíte iDNES.
Anketa:
Jak je podle Vás informována česká veřejnost o romské menšině?
Z praktických zkušeností nemohu uvést, že nedostatek objektivních
informací na straně české veřejnosti o romské menšině vytváří
většinu problémů ve vztazích a soužití těchto etnik. Česká
veřejnost nemá téměř žádný přehled o historii Romů, kromě základních
informací o jejich původu a příchodu na evropský kontinent. Navíc,
tyto informace jsou mnohdy zkreslené, tendeční a neobjektivní.
Základem tohoto stavu je neexistence informací v školních osnovách o
národnostní menšinách žijících na uzemí českého státu. České děti se
ve škole nedozvědí nic o tom, že společně s nimi zde žijí židovské,
německé, polské, maďarské, ukrajinské, romské, slovenské a další děti,
které mají jinou než českou národnost. České děti se ve škole
nedozvědí o tom, jak krutý byl a je život Romů, nedostane se jim
objektivních indfořrmací o tom, proč jsou Romové velmi zaostalí ve
vzdělání a proč žijí odlišným způsobem života. Nedozvědí se o tom, že
kdysi platili zákony, které umožňovaly beztresně zabíjet Romy, nedozví
se o tom, že český stát jako jediný v Evropě za II.světové války
vybudoval speciální koncentrační tábory pro Cikány v Letech u Písku
a Hodoníně u Kunštátu, a že většina internovaných Romů, mezi nimiž
bylo mnoho dětí, zahynula. Ve škole se české děti nedozvědí o tom že
komunistický režim usiloval o to, aby se přestali rodit romské děti,
a proto byly romské ženy sterelizovány, že se Romové ve svém životě
v době komunismu museli řídit speciální zákony a vyhláškami, že i nyní
existuje zákon, který mnoho Romů tvrdě postihuje v jejich každodením
životě, že v ČR jsou lidé, kteří Romy nenávidí a snaží se je
zlikvidovat, etc.
Takže české dítě si do svého života neodnáší ze školy žádné informace
a znalosti o tom, kdo jsou Romové, naopak dozví se pouze to, co se
obecně o Romech traduje - tyto informace jsou převážně negativní,
neobjektivní a na jejich základě si české dítě formuje svůj postoj
vůči Romům, který je většinou nepřátelský až agresivní. Některá z
medií tento negativní postoj pomáhá vytvářet a formovat zveřejňováním
informací a zpráv, které romské etnikum jako celek diskreditují a
vytvářejí proti němu nepřátelskou společenskou atmosféru. Tato
atmosféra často zastírá skutečné příčiny tragického postavení Romů ve
společnosti a také viníky, kteří za to nesou odpovědnost. Takže podle
mého názoru není česká veřejnost dostatečně a objektivně informována
o romské menšině a je třeba, aby se jí dostalo všech informací o všem,
co souvisí s postavením Romů ve společnosti, aby byla zveřejněna fakta
z minulosti i současnosti o tom, jaký byl a je život Romů v ČR.
Jaky je podle Vás vztah české společnosti k romské komunitě.
Pokud bych tento vztah charakterizoval pouze jedním slovem, pak
použiju slova NEGATIVNÍ. Ze zkušeností mohu uvést, že tento vztah se
projevuje v celé naší škále podob, v různých polohách a stupních
intenzity. Jsou Češi, kteří Romy ve svém životě vůbec "nevnímají" do
okamžiku, než se jejich jakýmkoliv způsobem "dotknou" v osobním
životě. Do tohoto okamžiku jsou lhostejní ke všemu, co se Romů týká,
co Romové znamenají a představují. Jejich lhostejnost znamená
odmítnutí zabývat se jakoukoliv záležitostí v souvislosti s Romy a
takový vztah nelze hodnotit jako pozitivní.
Další podoba vztahu někteřých Čechů k Romům se projevuje
hyperkritičností v níž se de facto odráží pocit nadřazenosti s prvky
intolerace. Tito lidé odmítají akceptovat objektivní příčiny
způsobující problémy v životě Romů, od niž očekávájí podřízení se
jejich názorům a představám o životě v této zemi. Pokud se Romové
disciplinovaně nepodřídí jejich představám a požadavkům, dopouští se
podle nich jednání, které je v rozporu se zájmy společnosti.
Značná část české veřejnosti si svůj vztah a postoj vůdči Romům
vytváří na základě představy o méněcenosti Romů, dále na základě
vžitých předsudků a stereotypů. Romy vidí jako "parazity" odmítají s
nimi jakýkoliv kontakt a jsou zastánci tvrdého přístupu vůdči celému
romskému etniku. Svůj negativní vztah k Romům vkládají do výchovy
svých dětí a vytvářejí negativní obecné povědomí v tomto vztahu.
Zvláštní skupinou v české společnosti jsou nacionalisté, šovinisté
a rasisté zaujímající ve vztahu k Romům nekompromisní a agresivní
postoj. Tato část české společnosti vytváří a je nositelem
rasistických idei a ideilogie. Je to krajní podoba NEGATIVNÍHO vztahu
části české veřejnosti vůdči Romům.
Nakonec jsem si nechal lidi, kteří se v uplynulých letech dokázali
naučit vidět svět kolem sebe tak, jak skutečně vypadá, pochopit
skutečný obsah takových hodnot jako lidskost, spravedlnost,
rovnoprávnost, demokracie a dokáží podle těchto hodnot orientovat
svoje skutky, jednání a činy. Mám radost, že takových lidí v ČR
přibývá, jejich názory, postoje a vztahy k Romům, Židům, Větnamcům a
příslušníkům dalších národností, etnik a ras nejsou poznamenány
stereotypy, předsudky a rasistickými idelogiemi.
Jak jsou podle Vas potírány v Česke republice projevy rasismu?
Tento problém se v ČR projevuje v otevřené podobě od devadesátého roku
a český stát se s ním dosud dostatečně nevypořádal. Došlo k zanedbání
mnoha věcí a ztrátě mnoha času, za což desítky Romů zaplatilo svým
životem. Státní instituce a kompetentní orgány dosud nevysvětlity proč
a jak k takovému selhání došlo, dosud nebyly vyvozeny závěry a
důsledky zodpovědsnosti za zmrzačené osoby a způsobené materiální
škody. V tom vidím nedůslednost v potírání rasismu v ČR, ale také
nebezpečí pro Romy, protože rasisté si tuto nedůslednost vysvětlují
jako "tichou" toleranci a podporu.
Vývoj událostí přiměl mnohé Romy
řešit problémy rasismu, diskriminace a násilí odchodem z ČR. Český
stát si uvědomil neudržitelnost situace, kdy na jeho území, uprostřed
jeho civilizované Evropy dochází k vraždění příslušníků romského
etnika po dobu osmi let a extremistické skupiny obyvatelstva otevřeně
vyzývají ke genocidě Romů. Pod vlivem mezinárodniho tlaku byl český
stát přinucen odpovědně se zabývat projevy rasismu a učinit opatření
k jeho potírání, jak jej k tomu zavazuje Úmluva o odstranění všech
forem rasové distriminace. Zintenzivnila se činnost orgánů činých v
trestním řízení v případech rasového násilí páchaného na Romech,
nicméně přetrvávájí problémy latentního rasismu a diskriminace, které
se projevují v každodenním životě Romů v oblasti nezaměstnanosti,
společenského postavení, přístupu bydlení, využívání práva přístupu
na všechna místa a na používání všech služeb určených pro veřejnost,
vzdělání, tedy oblastech, které může stát ovlivnit svými možnosti a
prostředky.
Vývoj událostí dospěl tak daleko, že Romové svým odchodem
do zahraničí chtěli řešit problémy, které mají s rasovým násilí a
distriminací. Tím dali jasně najevo, že potírání rasismu v ČR ze
strany státu je nedostačující a nelze opomenout, že zejména místní
samospráva se na potírání rasové diskriminace nepodílí patřičným
způsobem.
Jaký je Váš nazor na postavení Romů v České republice?
Vycházím z toho , že postavení Romů v české společnosti vyplývá a
odpovídá jejich historickému postavení, které je jako tak v minulosti
i dnes, okrajové. Romové tvoří nejslabší sociální skupinu obyvatelstva
s nejnižším společenským zařazením, obrovskou mírou nevzdělanosti a
zaostalostí, velmi nízkou životní úrovní, špatným zdravotním stavem,
krátkou dobou středního života, velkou ekonomickou a sociální
závislostí na státu, neujasněnou situací uvnitř vlastního etnika a
jeho perspektivy.
Tento stav je velmi obtížně řešitelný pro stát i
samotné Romy. Stát musí hledat možnosti a prostředky k řešení
problémů, které vznikly v dávné minulosti a nashromáždily se v období
několika staletí a desítek generací. Romové ztrácejí naději a víru
svého postavení ve společnosti, a tím ztrácejí vůli a schopnost čelit
existujícím problémům. Změna společenských poměrů způsobila
dezorientaci v jejich reálném životě, ale především v jejich "vnitřním
světě," ve kterém od nepaměti fungovaly etnické, sociální, kulturní
hodnoty a do určité míry i ekonomická pravidla.
U mnohých Romů dochází
ke ztrátě nejzákladnějšího prvku jejich identity ROMIPEM a tím se
dostávají do schizofreního postavení: do majoritní společnosti se
dosud plně neintegrovali s romským etnikem ztrácejí kontakt. Jako
příklad na němž se tento problém nejvýrazněji projevuje uvádím romskou
mládež, která vyrůstala ve výchovných ústavech a po propuštění se
vlastně neměla kam vrátit a zařadit. Majoritní společnost je odmítá,
s romským etnikem nedokážou navázat kontakt stát se jeho příslušníky.
Postavení takových lidí je provázeno problémy a konflikty se
společností, která je odmítá a odsuzuje.
Co podle Vás vytýkají nejčasteji Češi Romům?
Neschopnost přizpůsobit se, parazitní způsob života na majoritní
společnosti, páchání kriminality, všeobecnou zaostalost.
Co podle Vás vytýkají nejčasteji Romové Čechům?
Rasismus a diskriminaci, zločiny páchané na Romech.
Jak vidíte budoucnost Romů v České republice?
Romové jsou zcela závislí na vývoji české společnosti, protože nemají
potřebnou účast na rozhodování o tom, co a jak se ve společnosti děje
a vyvíjí. Romové nejsou zatoupeni v orgánech a institucích, které
vývoj ve společnosti předurčují, vytváří a řídí. Předpokládám však,
že Česká republika dokáže udržet demokratický vývoj ve společnosti,
že se stane součástí evropského společenství, a to jí umožní dosáhnout
toho, aby fungovala jako skutečný právní stát s vyspělou demokracií,
kde i Romové sami musí najít sílu k tomu, aby svoji budoucnost
ovlivnili ve svém zájmu a v souladu se zájmy majoritní společnosti,
musí pochopit nutnost změny svého jednoduchého životního stylu a
zároveň musí dokázat zachovat si svoji identitu, rozvíjet kulturní
dědictví včetně mateřského jazyka, protože bez těchto základů
budoucnost Romů nemůže existovat.
Jaké jsou podle Vás možnosti řešení vzájemného soužití Čechů a Romů?
Tady bych chtěl zdůraznit jednu velice důležitou věc. Romové nemají
problém s Čechy. Romové se nesnaží získat od Čechů ústupky nad rámec
platných zákonů, neusilují o separaci, nežádají autonomii,
nevyvolávají konflikty a nepokoje. Romům nevadí, že Češi mají jinou
barvu pleti, že mají jinou kulturu, zvyky a tradice, že hovoří jiným
jazykem a žijí odlišným stylem. Romové mají problém se svým
ekonomickým, sociálním a společenským postavením, životními podmínkami
a omezenými možnostmi je změnit. Romové se domáhají lidských a
občanských práv, které jim náleží jako ostatním občanům českého státu.
Romové očekávají od Čechů respekt a nikoli pouze toleranci, dožadují
se nápravy křivd z minulosti a brání se křivdám novým, chtějí
emancipaci a odmítají asimilaci. Pokud Češi dokážou tyto skutečnosti
pochopit a najdou-li ochotu a vůli pomoci Romům překonat důsledky
toho, co jim způsobili, pak se vzájemné soužití Romů a Čechů začne
naplňovat lidským a civilizovaným způsobem.
Uvažoval jste někdy o odchodu z České republiky?
Od roku 1984 se věnuji práci, kterou se snažím pomoci Romům při řešení
jejich problémů v České republice. V roce 1990 jsem se stal poslancem
České národní rady za Občanské fórum jako člen politické strany Romské
občanské iniciativy. Do dnešních dnů se snažím v této práci
pokračovat, věnuji tomu všechny své síly, čas a energii. Mohu říct,
že znám obsah problémů, které je třeba řešit a určitým způsobem a do
jisté míry se mi podařilo některé z mnoha problémů a jejich řešení
alespoň částečně ovlivnit. Mnohdy jsem se však ocitl v situacích, kdy
nebylo možné cokoli podniknout a zabránit tragedii. Stalo se mi, že
na setkání s Romy na mě padly otázky: "Giňo, kolik nás ještě zabijou
... proč s tím nic neuděláš...co s námi bude?" Na tyto otázky jsem
nebyl schopen odpovídat, a když jsem je zopakoval na příslušných
místech, také se mi nedostalo odpovědi. A následovaly další tragédie.
V takových momentech jsem cítil bezmocnost a propadal rezignaci jako
mnoho ostatních Romů, ale také si uvědomoval, že trpělivost těchto
lidí bude jednou vyčerpána a pak se může stát něco hrozivého. Když se
objevily první zprávy o tom, že Romové odcházejí do Kanady, byl jsem
překvapen sílou jejich rozhodnutí, kdy neváhali prodat střechu nad
hlavou za cenu letenky pro svoji rodinu. Kdo si uvědomuje co to
znamená, pak se nediví, že nepochopil vážnost situace, protože takto
Romové "odventilovali" přetlak, získali alespoň na čas iluzi možného
řešení a pokud by volili násilí, tak bezkonfliktní odchod ze země je
jistě mnohem menší zlo. V těch momentech, když jsem se dozvěděl o
další tragédii anebo zjistil, jak beznadělné je vyjednávání s
úředníky, tak mě pokaždé napadla myšlenka, že opravdu Romům nezbývá
než z této země odejít a chtěl jsem se připojit k těm, co odcházeli.
Takže i já pratřím k těm Romům, kteří přemýšlí o odchodu z České
republiky kvůli rasismu a diskriminaci.
|
|