Článek z http://www.romove.cz
Vytištěno 13.07.2020 20:58

KHER vydává čítanku romské literatury (nejen) pro romské žáky
03-12-2013  Nakladatelství Kher


Rozummění (Zdroj: Nakladatelství Kher) Nakladatelství romské literatury KHER právě vydává inovativní čítanku a metodickou příručku pro učitele pracující (nejen) s romskými žáky s názvem ROZUMMĚNÍ. Publikace, vychází jako e-kniha a zájemci ji mohou zdarma stáhnout na stránkách nakladatelství.

ROZUMMĚNÍ reaguje na absenci romské literární tvorby ve výuce na českých školách a upozorňuje především na možnosti, které její zařazení do výuky (nejen) romských žáků může nabízet. Publikace také představuje pedagogům, jakým způsobem mohou ve svých hodinách pracovat s romštinou, přestože dnes již většina romských dětí z mnoha důvodů romsky nehovoří.

Její zařazení do výuky může ale být pozitivní impulsem od učitele k jeho romským žákům, jímž její úlohu ve školním prostředí a každodenním životě legitimizuje. Snahou věnovat jí ve škole pozornost vyjadřuje pedagog respekt k jejím mluvčím i jazyku samotnému – navíc jazyku, v němž pro mnohé nečekaně vznikají literární díla. To může napomáhat pozitivní identifikaci dítěte s kulturou, s níž se cítí být v rodném prostředí svázáno, což je ale ztěžováno faktem, že ji většinová společnost odmítá a znevažuje.

Škola, v níž dítě ucítí respekt k jeho domácím hodnotám, může vytvářet příhodné klima pro tvorbu kladného vztahu ke vzdělávací instituci a vzdělávání samotnému. Práce s texty romských spisovatelů poskytne těmto žákům přirozené romské hrdiny, s nimiž se budou moct identifikovat.

Příručka také pracuje s krátkými autobiografiemi romských literátů, v nichž mají žáci například za úkol hledat jejich motivace k tvorbě nebo formou loutkového divadla ztvárnit jejich životní příhody. Žáci tak mohou nacházet pozitivní vzory, které vycházejí z obdobného prostředí.

ROZUMMĚNÍ obsahuje literární texty devíti romských autorů, k nimž dvojice metodiček z Masarykovy univerzity (Vladimíra Neužilová a Marie Pavlovská) v Brně vytvořila celkem 16 metodik. Kniha ve své metodologické části čerpá z licencovaného programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, jehož inovativní a žáky aktivizující metody mohou být pro pedagogy novinkou či přímo inspirací pro řadu dalších témat v rámci školních předmětů.

Příručka pracuje také s audionahrávkami romských verzí textů, případně s videoklipy nebo videomedailony, ve kterých někteří romští autoři předčítají vlastní autobiografické texty.

Na vydání příručky naváže série workshopů pro učitele ve třech městech, v rámci kterých se seznámí jak s jejím charakterem tak s benefity, které zapojení romské literární tvorby do výuky může přinést. Knihu Rozummění najdete na stránkách www.kher.cz.




The original article can be found at: http://www.romove.cz/cz/clanek/26276
Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003