Článek z http://www.romove.cz
Vytištěno 19.02.2020 03:30

Obraz Romů v médiích je stále jednotvárný, uvádí výzkum
09-04-2013  Agentura pro sociální začleňování


Zdroj: Agentura pro sociální začleňování Vládní Agentura pro sociální začleňování včera u příležitosti Mezinárodního dne Romů představila na kulatém stolu výsledky rozsáhlého výzkumu o zobrazování Romů v médiích. Kulatý stůl uspořádala Agentura se sdružením Romea pod záštitou vládní zmocněnkyně pro lidská práva.

Analýza pokrývá období od července 2011 do května 2012 a zachycuje mj. události spojené s nepokoji na Šluknovsku, novoroční střelbu v Tanvaldu a zpravodajství o smyšleném napadení chlapce v Břeclavi. Zahrnuje celkem 6252 zpráv, které byly publikovány ve zpravodajství vybraných novin, televizí, rozhlasových stanic a internetových serverů.

„Výsledky výzkumu ukazují, že v českých médiích stále převažuje velmi stereotypní obraz Romů. Je třeba, aby se Romové dostávali do zpravodajství i v souvislosti s jinými tématy než je kriminalita, problémy s bydlením nebo nezaměstnaností. Romové mají k řadě společenských problémů co říci, jejich hlas ale stále není slyšet tolik, kolik by mohl,“ říká k výzkumu vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková.

Více než polovina příspěvků (61,9 procent), které ve sledovaném období o Romech vyšly, byla spojena s kriminalitou. Souvisí to i se skokovým nárůstem příspěvků o Romech po začátku nepokojů na Šluknovsku – během jednoho měsíce se jejich počet zečtyřnásobil z necelých tří set na 1109 (ve sledovaných médiích). I když atraktivitu pro novináře zvyšují i další témata, kriminalita stále zůstává tím, které je ve zpravodajských výstupech o Romech zásadní. Romové byli v 80 procentech příspěvků uváděni jako pachatelé, pouze v jedné pětině jako oběti kriminality.

Dalším zjištěním analýzy je, že média se obvykle plně ztotožňují s hlediskem většinové společnosti, která zobrazuje příslušníky minority až v okamžiku, kdy způsobují pro majoritu problém a ohrožují ji. Témata, která se týkají každodenního života menšin jako práce, bydlení, zdraví, vzdělání, politický život, kultura či diskriminace v těchto oblastech, se v médiích objevují, až když vyvolávají senzaci nebo představují problém.

„Novináři přistupují na dělení MY vs. ONI a ve většině případů popisují události z perspektivy majority. Zásadní vliv na převažující negativní tendenci v informování o romské menšině má především nadužívání etnicity. Nemalá část příspěvků především z oblasti kriminality a soužití by bez jejího zveřejňování pravděpodobně nikdy nevznikla,“ komentuje výstupy analýzy Martin Šimáček, ředitel Agentury pro sociální začleňování.

Velký vliv na určitou jednotvárnost podoby zpravodajství o Romech má i zpravodajství tiskových agentur. Podle výzkumu tvoří podíl přiznaného převzatého zpravodajství od tiskové agentury ČTK v článcích o Romech téměř 20 procent, ve skutečnosti může být až dvojnásobný.

„Romové jsou stále v médiích zobrazováni především ve chvílích, kdy představují ohrožení, problém nebo vyvolávají senzaci. Čím méně se Romové dotýkají majority jako problém, který by ji ohrožoval či obtěžoval, tím méně jsou pro média zajímaví. Tento stav by se měl změnit,“ upozorňuje Šimáček.

Celou analýzu si můžete stáhnout na webové stránce www.socialni-zaclenovani.cz.




The original article can be found at: http://www.romove.cz/cz/clanek/25705
Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003