Článek z http://www.romove.cz
Vytištěno 22.10.2020 19:45

Problémy vzdělanosti srbských Romů
07-03-2009  Daniel Raus


Foto: Jana Šustová Jedině vzdělání pomůže srbským Romům prolomit bludný kruh chudoby, domnívá se na svých internetových stránkách agentura AFP. Jak se k tomu ale dopracovat? Agentura začíná příběhem malé Skurty, jež se schovává před svým strýčkem v rodinné chatrči na břehu řeky a reptá, že nechce jít do školy, neboť se bojí, že ji tam budou bít. Tvrdí, že nemá co na sebe a bojí se i dětí z jiných romských komunit. "Co můžu dělat?" křičí do toho její matka, která před rozhodností své jedenáctileté dcerky vypadá zcela bezmocně.

Skurta nechce ani slyšet o škole a radši zůstává doma, dodává matka. Strýc Resat, který nedokončil ani základní školu, pro to má pochopení. "Studium to je pro vás, nikoli pro nás, protože my jsme Romové," říká a toto vysvětlení mu stačí. V celé rodině nikdo nemá stálé zaměstnání, jen občas nějakou příležitostnou práci. Na jihu Srbska žije velká romská komunita, region přitom patří k nejchudším v zemi. V Prokuplje podle starosty Milana Aršoviče nezaměstnanost postihuje 35 procent aktivního obyvatelstva. Zbývá jen doufat, že by to regionu přišli nějací investoři.

"Romské děti, které nechodí do školy, jen prohlubují bludný kruh chudoby," říká Maria Luisa Fornarová z Dětského fondu OSN pro Srbsko. "Když jsou negramotné, nevzdělané, nemají možnost získat zaměstnání a stanou se z nich rodiče, kteří nebudou s to pomoci ani vlastním dětem." Někteří rodiče podle Fornarové nemají ani ponětí o důležitosti vzdělání a školu často považují za prostředí, které podle nich ani není pro jejich děti příliš dobré. Romové zůstávají sociální skupinou, která stojí na samém okraji společnosti, žijí v podmínkách velké bídy a izolace jen s malými sociálními možnostmi. Fond OSN zřídil v Prokuplje vzdělávací středisko s pomocí švýcarské agentury pro rozvoj.

Podobných zařízení jsou na jihu Srbska desítky. Jejich úkolem je napomáhat s předškolní výchovou dětí, které často ani neumějí srbský jazyk. Mají také nelehký úkol působit na rodiče, aby pochopili nezbytnost vzdělávání. Rozdíly ve vzdělanosti mezi romskými dětmi a těmi ostatními jsou alarmující. Asi jen 66 procent romských dětí v Srbsku absolvovalo zápis do základní školy. A pouze 20 % takových dětí základní školu dokončí. Představitel programu pomoci pro Romy při Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě Matthew Newton v sídle svého úřadu v Bělehradě neskrývá, jak obrovský úkol před ním stojí. Evropská unie poskytla OBSE dva miliony eur pro zapojení romských dětí do vzdělávacího procesu na jihu Srbska.

Podle Newtona romské rodiny prý mají zájem, aby jejich děti do školy chodily, "ale když vidíte tu strašlivou bídu, v níž žijí, je zcela nereálné očekávat, že by si mohli dovolit pořídit učebnice a že by jejich děti chodily do školy vhodně oblečené". Newton je přesvědčen, že zapojení Romů do školního procesu si vyžádá dobu 20 až 40 let. Srbské úřady jsou si toho prý vědomy a spolu s mezinárodními institucemi se snaží zatím aspoň urovnat ty nejkřiklavější případy.




The original article can be found at: http://www.romove.cz/cz/clanek/22276
Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003