Článek z http://www.romove.cz
Vytištěno 05.07.2020 22:22

Jean-Baptiste Reinhardt (Django)Veronika Matoušková



(23. 1. 1910 - 16. 5. 1953)

Jean-Baptiste Reinhardt Jean-Baptiste Reinhardt byl belgický kytarista, který dlouho po své smrti ovlivnil proud amerického jazzu a soudobé hudby. Jeho charakteristický styl vyrůstal z klasické španělské kytarové školy, byl však obohacen improvizací a virtuozitou.

Jean Cocteau přirovnával Djanga k divokému zvířeti, které vás ve své hudbě vždycky překvapí. Překvapeni budete tajemnými disonancemi a majestátním frázováním, obojím v nenapodobitelné zvukové podobě. Je to malíř tisíce barev: nejvýstižnějším slovem pro jeho hudbu je slovo duha...

Jean-Baptiste (Django) byl Rom, který své dětství prožil v maringotce svých rodičů, se kterými procestoval Belgii, Itálii, Alžírsko i Francii. Ve dvanácti letech se seznámil s kytarou a zvládl ji jako samouk; noty neznal.

CD The best of Django Reinhardt V osmnácti letech utrpěl při požáru maringotky zranění, které mu znehybnilo čtvrtý a pátý prst levé ruky. Dokázal si však vypracovat vlastní techniku, jež mu i nadále umožňovala přímo virtuózní ovládání kytary.

Malíř Emile Savitry ho uvedl do prostředí pařížského Hot Clubu: tam vzniklo kvinteto se třemi kytarami (druhou z nich hrál Reinhardtův bratr Joseph), houslemi (Stéphane Grappelli) a kontrabasem. V prosinci 1934 se toto kvinteto představilo koncertem na pařížské Ecole Normale de Musique. Kvinteto francouzského Hot Clubu - tak zněl jeho oficiální název - byla první evropská skupina, která se zvukem i koncepcí lišila od amerických vzorů.

CD Intégrale Django Reinhardt Swing 42 Djangovy improvizace přinesly do jazzu značně neamerické rapsodické běhy a romantické romské hudební tradice. Měl vynikající hudební paměť i přirozený, vysoce vyvinutý smysl pro harmonii. Ještě před začátkem války se stal první evropskou jazzovou hvězdou.

Kvinteto koncertovalo v Holandsku, Belgii, Španělsku, Skandinávii i v Anglii: v Paříži s ním nahrávali hostující jazzmani jako Benny Carter nebo Coleman Hawkins.

CD Intégrale Django Reinhardt - Presentation stomp S černošským houslistou Eddiem Southem a Grappellim nahrál Django swingovou parafrázi první věty Koncertu d-moll pro dvoje housle Johanna Sebastiana Bacha: byla to patrně první a určitě jedna z nejzajímavějších jazzových bachiád. Django se nikdy nevzdal přirozené svobody, která byla jeho rodovým dědictvím. Když si mohl dovolit bydlet v přepychových hotelích nebo najmout byt v nejlepších pařížských čtvrtích, byl jeho pokoj plný přátel. Peníze pro něj byly něčím, co člověk vydělává jen v tom okamžiku, kdy je nezbytně potřebuje, a pak je zase bez jakýchkoliv zábran velkoryse rozhodí.

CD Quintet of the Hot Club of FranceZačátek druhé světové války zastihl kvinteto na turné v Londýně. Django se vrátil do Paříže a prožil tam válku v souboru s klarinetistou Hubertem Rostaignem. Tehdy už byl ve vzduchu bebop: Django se o něj zajímal, ale nikdy se s ním nesžil.

V roce 1946 koncertoval ve Spojených státech společně s orchestrem Duka Ellingtona. Turné končilo dvěma koncerty v Carnegie Hall. Po tomto turné hrál sólově po různých kavárnách v New Yorku, ale pak se cítil Amerikou už příliš unaven a vrátil se domů. Po svém návratu prohlásil, že nejlepším, co v Americe slyšel, byl Frank Sinatra.

Jean-Baptiste Reinhardt V roce 1952 se usadil se svou ženou Naguine, se svými dvěma syny a svou starou matkou v malém domku u Paříže. Stále dál cestoval a koncertoval. Ale ráno 16. května 1953 zavolal svou ženu a řekl jí, že se nemůže hýbat. Žena zavolala doktora, ale než stačil přijet, Django se začal cítit lépe a vydal se navštívit přátele. Když vyšel z domu, zkolaboval. Byl převezen do nemocnice, ale už se nikdy neprobral k vědomí.

Django Reinhardt byl prvním evropským hudebníkem, který zanechal svou stopu v jazzové historii, i když její plný význam byl odhalen teprve s jistým zpožděním. Byl také prvním Evropanem, který se pokusil prosadit se přímo ve vlasti jazzu. Jeho pokus však nevyšel, doba nebyla ještě zralá.

Použitá literatura:

Dorůžka, Lubomír: Panoráma jazzu. Mladá fronta, Praha 1990.

Linky:

http://www.elvispelvis.com/cerebralhemorrhage.htm
http://www.who2.com/djangoreinhardt.html
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Tielemans/hp44marc.htm
http://www.trioswing99.nl




The original article can be found at: http://www.romove.cz/cz/clanek/18573
Copyright © Radio Praha, 1996 - 2003