Vyhledávání
8.4.2020
AKTUALITY

HISTORIE ROMŮ

TRADICE, KULTURA

OSOBNOSTI

SOUŽITÍ

KONTAKTY

FOTOGRAFIE

















Česky English Deutsch Francais
Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Pořad odvysílaný stanicí Český rozhlas 1 - Radiožurnál

Logo Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu Pořad "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří" pravidelně připravuje romská redakce Českého rozhlasu.

Na těchto stránkách přinášíme textovou a zvukovou verzi pořadu, který se vysílá na okruhu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu každou sobotu od 20 do 21 hodin.

"O Roma vakeren" se vysílá také v regionech, na VKV (FM) regionálních studií si pořad pro daný region můžete naladit vždy v úterý a ve čtvrtek od 19:45 do 20:00 hodin.

Další informace o pořadu najdete na stránkách www.rozhlas.cz nebo na facebookovém profilu pořadu na adrese facebook.com/oromavakeren



Vítáme Vás u pravidelného pořadu "O Roma vakeren" čili "Romové hovoří".

V následující půlhodině budeme mluvit o romském obrození, o kterém se nedávno diskutovalo v Praze. Zavítáme také do jednoho centra v Rotavě na Sokolovsku, kde Romové kromě toho, že se schází, také studují Bibli, a řeč bude také o zápisech do školy, které jdou tento týden do finále.

Bacht tumenge savorenge so šunen amaro romano vakeriben. Mangav tumenege šukar šuniben.

Poslech celého pořadu v mp3


=[ Reportáž ]=
O romském obrození, vlasti a vymezování se vůči druhým
V Uměleckém centru MeetFactory v Praze se nedávno diskutovalo o paralelách a odlišnostech českého národního obrození a kulturní emancipace Romů v Česku. Zatímco české obrození se rozvinulo počátkem devatenáctého století, k romskému obrození začíná docházet od druhé poloviny 20. století. Na téma „České obrození? Romské obrození?“ se diskutovalo v rámci cyklu Večery pod letlampou, kde natáčela Jana Šustová.

Daniel Soukup a Alena Scheinostová v MeetFactory (Foto: Jana Šustová) O tom, kdy docházelo k českému obrození a co bylo například jeho součástí, hovořil na besedě v MeetFactory básník, pedagog a překladatel Daniel Soukup.

„To obrození, nebo ta obrození, probíhala v 19. století v podstatě u všech národů, nebo menších národů i některých větších národů po celé Evropě. Pro české obrození byla od počátku velice důležitá snaha na jednu stranu se odlišit – my nejsme Němci, ale na druhou stranu vybudovat z Čechů prestižní evropský národ. Ukázat, že my, Češi, už jsme dokázali anebo brzy dokážeme to, co ostatní velké evropské národy – právě na kulturním poli. To obrození v první polovině 19. století, bylo spíš kulturní než politické, nešlo tam vůbec o nějaké snahy o samostatnost českého království a proto právě to vzdělání, kultura, literatura, mělo obrovskou roli, obrovskou prestiž a vkládaly se do něj obrovské naděje.“

K romskému obrození na našem území začíná docházet od druhé poloviny 20. století. V rámci Večera pod letlampou o něm hovořila literární teoretička a novinářka Alena Scheinostová, která se jako překladatelka a editorka zabývá romskou literaturou. A co se týče již zmíněného vztahu My a oni, tedy jak se Romové vymezují vůči druhým, Alena Scheinostová říká:

„Vymezování vůči majoritě má pro Romy, pro jejich skupinové uvědomění, velice zásadní roli. V podstatě Rom je ten, kdo není gadžo a s tím se spojuje spousta charakteristik. Kdybychom se začetli do těch textů nebo zaposlouchali do toho, jak o gadžích Romové mluví, možná bychom leckdy nebyli potěšeni. Gadžo je chamtivý, je špinavý, je nafoukaný, má tvrdé srdce – tohle všechno Rom nemá, je pravým opakem. Zároveň jsou ale gadžové a většinová společnost takovým vzorem, ke kterému se Romové snaží dotáhnout a romské maminky často chtějí mít děti čistě oblečené, jako jsou dětičky gadžovské.“

Ve vztahu My a oni uvádí Alena Scheinostová ještě určitý vnitřní rozpor mezi Romy.

„Jednotlivé skupiny Romů se také vůči sobě vymezují a přijde mi zajímavé, že to, co si gadžové nebo my, Češi, obvykle myslíme o Romech, jak stále někam putují, nemají pojem o čase, stále jenom zpívají a tancují, tak to si slovenští Romové často zase říkají o Olaších. Takže to spíš napovídá tomu, že jde o nějaké kulturní vzorce, které se přišívají tu té, tu některé jiné skupině podle potřeby.“

Pro národní identitu národa také hraje důležitou roli vlastní území.

„Romové svojí vlast nemají a to, že ji nemají, se jim stalo náhradou toho, čím pro Čechy je vlast v rámci té národní ideologie nebo mytologie. Ten pojem vlasti Romové ve své národní ideologii nahradili jednak představou dávnověku kdesi v Indii, kdy si různě představují a také umělecky ztvárňují to místo, kde asi žili, jak to tam vypadalo, co tam dělali, hodně se identifikují s indickými vzory nebo se současnými Indy a současnou indickou kulturou. A druhou náhradou je pro ně to, že místo té vlasti mají tu cestu, mají to putování a hledání té vlasti. Takže vlastně jejích místem, jejich zemí, kde žijí, je celá Zeměkoule, kudy vedou všechny ty cesty, po kterých jezdí ty romské vozy.“

Důležitým prvkem romské kultury je především hudba.

„Romská hudba je celosvětově uznávaný fenomén a je to něco, čeho si Romové sami oprávněně váží. A váží si toho také proto, že je to něco, co skutečně dovedou a celý svět tradičně to po staletí uznává. Dokonce se spíš říká cikánská hudba s tím termínem, který Romové sami často vnímají jako hanlivý, a přitom tady jim nevadí, protože to je značka, která prodává, která jim pomáhá dostat se výš. A myslím si, že toho Romové velice zdatně využívají – svého hudebního nadání, svých hudebních tradic a toho, že jejich hudba je stále žádaná. Takže i ta romská hudebnost se stává takovou pomůckou k jejich emancipaci a myslím si, že to je jedno, možná bohužel jediné, pole, na kterém jsou opravdu s nadšením přijímáni i tou většinou.“

Zde si můžete příspěvek poslechnout:

Poslech v mp3



Související články
DatumNadpisRubrika
01.02.2014V MeetFactory se diskutovalo o paralelách a odlišnostech českého a romského obrozeníO Roma Vakeren

=[ Reportáž ]=
Rudi Walter vede Romy v Česku i v Německu ke křesťanství
Křesťanskou víru mezi sokolovskými Romy šíří v poslední době sdružení, které má kořeny v sousedním Německu. Centrum se zaměřuje na sociálně vyloučené lokality, kde je vyšší kriminalita a nízká nezaměstnanost. Působiště v Rotavě na Sokolovsku v současné době navštěvuje asi stovka Romů. Chodí sem i malé děti v předškolním věku. Kromě zájmových kroužků jako tanec nebo zpěv, se pravidelně modlí a studují Bibli. Více zjišťovala Pavla Sofilkaničová.

Rudi Walter (Foto: www.csra-sinti-roma-rudi-walter.estranky.cz)

Zde si můžete příspěvek poslechnout:

Poslech v mp3


=[ Reportáž ]=
Proč se v Česku v praxi nedaří inkluzivně vzdělávat?
Přes 140 tisíc dětí šlo letos k zápisům do škol. Před nedávnem některá média upozornila, že některé školy – třeba ty v Ostravě – chtějí romské přijímat jen v omezeném počtu. Proč se v Česku v praxi nedaří inkluzivně vzdělávat, zjišťovala z Brna Alica Heráková.

Prvňáčci ve škole (Ilustrační foto: Jana Šustová) O inkluzivním vzdělávání se v Česku mluví už mnoho let. Prozatím však zůstává ze strany škol ve vztahu k romským dětem spíše u teorie než praxe. Velmi dobře je to viditelné právě na zápisech do prvních tříd. Jak probíhá práce s odlišností kulturního prostředí, ze kterého děti přicházejí?

„Já mám takovou zkušenost, že ty zápisy jsou hodně nastaveny na to, jak se učí majoritní rodiče se svými dětmi. To znamená, že se tam klade důraz třeba na to, jestli to dítě umí pojmenovat třeba tradiční český pohádky. Byla jsem svědkem toho, že celý ten zápis spočíval v tom, že se popisovaly obrázky z Perníkové chaloupky a vzhledem k tomu, že na začátku to romské dítě vůbec nevědělo, co je to za pohádku, tak bylo u toho zápisu odepsané.“

Říká Petra Banďouchová, která dlouhodobě pracuje s romskými rodinami i školami a vede doučování dětí v Muzeu romské kultury. Jaké jsou její zkušenosti s ochotou přijímat romské děti na běžné české školy?

„Tak to hodně záleží na škole. Máme i dobré zkušenosti, že i mainstreamové školy chtějí přijmout romské děti, ale mám trošku pocit, že jsme museli zaručit asistenci ze strany Muzea romské kultury, že to dítě bude chodit na doučování a bude o něj postaráno v té vzdělávací oblasti. Jinak mám ale spíš horší zkušenosti, že když si škola může vybrat, zda dítě pošle na svou segregovanou nebo nesegregovanou část, tak spíš si vybírají ty segregované.“

Vede je k tomu přesvědčení, že na tzv. romské škole je dětem lépe. Pro školu je to mnohdy jednodušší a romské děti tak končí se svými kamarády vea škole, kam převážně chodí samí Romové. Segregované školy přitom skutečně nabízejí dětem více péče, jako třeba nulté ročníky.

„Může být zapsaný do nultého ročníku, což je vlastně taky příprava na školu, což je taková jednoletá školka, s tím, že je to na 4 hodiny denně a to dítě se učí nějaký základy toho, jaké to je být ve škole, dostává nějaké základní znalosti tak, aby potom uspělo u zápisu a ta škola pro něj byla v první třídě nějakým způsobem schůdnější. Ale je třeba říct, že ty nulté ročníky vznikají u segregovaných škol.“

Daní za zvýšenou péči je však menší penzum znalostí a pomalejší tempo, kterým se pak děti na segregovaných školách učí. V budoucím vzdělávacím procesu, na středních školách a učilištích, pak jen stěží drží krok se svými spolužáky z běžných škol.

Sedmiletá Hanička Tulejová z Brna byla letos na zápisu poprvé. Připravená byla dobře, už od čtyř let chodí do předškolního klubu a na individuální doučování do Muzea romské kultury.

„My jsme dělali kruhy, obdélník a tak, potom jsme vykreslovali, malovali jsme a potom jsme dělali čísla.“

Přestože je Hanička velmi inteligentní dítě a zvládla by i školu s vyššími nároky, než jaké stanovují segregované školy, rodiče ji nakonec zapsali na základní školu na Staré, tedy tzv. romskou školu. Mohou za to především špatné zkušenosti jejích starších sourozenců z nesegregovaných škol, kam byli umístěni v rámci projektů.

„Ty školy tím svým přístupem tak trošku odrazují ty rodiče, aby tam ty své děti vůbec zapisovaly, takže nějaká otevřenost z jejich strany spíš není, protože oni sami tím pádem tak trošku vybírají, koho na tu školu přijmou nebo ne. Sice je tam jasné pravidlo spádovosti, ale zase je potřeba říct, že v romských lokalitách jsou jenom segregované školy, ty nesegregované jsou v oblastech, kde Romové nežijí, takže pro romské rodiče je potom těžší zapsat dítě do nesegregované školy.“

Začarovaný kruh se tedy zatím přerušit nedaří.

Zde si můžete příspěvek poslechnout:

Poslech v mp3



Související články
DatumNadpisRubrika
02.04.2016Co přinese inkluze pedagogům?O Roma Vakeren
13.02.2016Sběr dat pomáhá lépe integrovat děti v britských školáchO Roma Vakeren
23.01.2016Britské zkušenosti s pedagogickou prací s romskými žáky se přenáší i do ČeskaO Roma Vakeren
16.01.2016Proč základní školy odmítají romské žáky?O Roma Vakeren
09.01.2016Co přinesl rok 2015 a co ovlivní život některých Romů i v budoucích letechO Roma Vakeren
09.01.2016Třetinu žáků Základní školy Trmice tvoří romské děti a jsou dobře začleněnyO Roma Vakeren
21.11.2015Lucie Ščuková se za Česko zúčastnila konference Inclusiv education – Take action!O Roma Vakeren
25.04.2015Podle zprávy Amnesty International Česko stále diskriminuje romské děti ve školstvíO Roma Vakeren
07.03.2015Magdalena Karvayová v Ostravě motivuje romské rodiče, aby své děti zapsali do nesegregovaných základních školO Roma Vakeren
14.02.2015Kanadský velvyslanec Otto Jelinek diskutoval s Romy o problémech ve vzdělávání Romů v ČeskuO Roma Vakeren
07.02.2015Novinky v českém školstvíO Roma Vakeren
13.12.2014Online příručka Chci to řešit nabízí učitelům řešení projevů šikany, nesnášenlivosti nebo xenofobie ve školáchO Roma Vakeren
06.12.2014Ministr školství navrhuje povinnou docházku do školky v posledním roce před nástupem do školyO Roma Vakeren
29.11.2014Česko se ohradilo proti obvinění Evropské komise, že ve školách diskriminuje RomyO Roma Vakeren
29.11.2014Výstava Jak ztratit další generaci představuje fotografie Romů, kteří se postavili proti diskriminaci ve vzdělávacím systémuO Roma Vakeren
13.11.2014Smutné výročí rozsudku D. H. připomíná, že se situace Romů v Česku ani po sedmi letech nezměnilaZprávy ze života Romů
10.09.2014Novela školského zákona může být krok správným směrem, řekli rodiče a neziskové organizace předsedům parlamentních školských výborůZprávy ze života Romů
06.09.2014Budoucí školský ombudsman nepovažuje fungování praktických škol za problémO Roma Vakeren
17.07.2014Mami, tati, já chci do školy!Zprávy ze života Romů
28.06.2014Díky projektu Učí (se) celá rodina už se děti těší do školyO Roma Vakeren
19.05.2014Vyjádření ředitelky Muzea romské kultury Jany Horváthové k návrhu novelizovat školský zákonZprávy ze života Romů
08.04.2014Nápad poslanců TOP 09 na výuku v romštině považují ve škole v Obrnicích za nesmyslO Roma Vakeren
08.04.2014Speciální romské třídy na školách a romština jako pomocný vyučovací jazyk - zbytečnost nebo šance?O Roma Vakeren
22.02.2014Skupina Aufori v Hradci Králové rozjíždí program Učí (se) celá rodinaO Roma Vakeren
25.01.2014Pracovníci sdružení Vzájemné soužití doprovázeli romské děti k zápisu do základních školO Roma Vakeren
17.01.2014Romské děti: Nechte nás s Vašimi dětmi sedět v jedné lavici!Zprávy ze života Romů
24.08.2013Přípravy do školyO Roma Vakeren
14.05.2013Vzdělávání v Karlovarském kraji bude více inkluzívní, slíbil krajZprávy ze života Romů
21.02.2013Rada Evropy tvrdě kritizuje Česko za údajnou diskriminaci RomůZprávy ze života Romů
18.02.2013United Gipsy Crew: Rapem proti segregaciZprávy ze života Romů
16.02.2013„Pošlete ho do základky, aby z něj něco bylo“ – rapují mladí RomovéO Roma Vakeren
12.02.2013Nedávejte děti do praktických škol, vzkazují mladí rapeři romským rodičůmZprávy ze života Romů
01.12.2012V českém školství se pět let po rozsudku Evropského soudu pro lidská práva nic nezměniloO Roma Vakeren
27.11.2012Ministerstvo školství chce omezit praktické školy kvůli diskriminaci RomůZprávy ze života Romů
26.11.2012Ministerstvo chystá plán, jak nerušit praktické školy. Alespoň prozatímZprávy ze života Romů
17.11.2012Uplynulo pět let od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva o diskriminaci romských dětí v českém školstvíO Roma Vakeren
10.11.2012S bojem proti rasismu začíná Diecézní charita ostravsko-opavská již na základních školáchZprávy ze života Romů
08.11.2012Zamčenou pyramidou knih upozornili aktivisté na diskriminaci romských dětíZprávy ze života Romů
08.11.2012Navzdory zákonům a kritice zvenčí jsou tisíce zdravých dětí v praktických školáchZprávy ze života Romů
02.10.2012Nová kniha vnáší světlo do desegregace Romů ve školstvíZprávy ze života Romů
09.08.2012V Česku roste počet tříd pro sociálně znevýhodněné předškolákyZprávy ze života Romů
02.08.2012O situaci na praktických školách bude jednat ministr školství s ombudsmanemO Roma Vakeren
18.02.2012Jak si vedou romské děti z Česka v britských školáchO Roma Vakeren
01.09.2011Děti ve Varnsdorfu raději nenosí s sebou peníze ani mobilyZprávy ze života Romů
16.07.2011Koalice Společně do školy usiluje o rovný přístup romských dětí ke vzděláníO Roma Vakeren
16.07.2011O osudech Národního akčního plánu inkluzivního vzděláváníO Roma Vakeren
30.05.2011Odborníci pracující na přípravě Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání končíZprávy ze života Romů
28.05.2011Projekt Nová šance usiluje o umístění romských dětí do základních školO Roma Vakeren
15.01.2011Romské děti z vyloučených lokalit končí svou školní kariéru dříve než jejich vrstevníciO Roma Vakeren
29.12.2010Podle průzkumu mají romské děti menší šanci na středoškolské vzděláníZprávy ze života Romů
29.12.2010Kam odcházejí romské děti po základní školeZprávy ze života Romů
26.11.2010O školství s Milanem KováčemO Roma Vakeren
30.04.2010Podtatranská základní škola Šumiac má úspěchy v integraci romských dětíO Roma Vakeren
05.03.2010Z§vůle práva žádá vyšetření motivu pobodání romského žákaZprávy ze života Romů
09.10.2009Ve výuce dějepisu asi nastanou změnyO Roma Vakeren
25.09.2009Konference na téma překonávání sociálního znevýhodnění ve vzděláváníO Roma Vakeren
25.09.2009Projekt Motivace romských rodičů na poli vzděláváníO Roma Vakeren
11.09.2009Základní školu Masarykova opouštějí dětiO Roma Vakeren
28.08.2009I v roce 2009 trvá segregace romských dětí v ČRO Roma Vakeren
15.05.2009Mají být ve třídě pouze romské děti?O Roma Vakeren
28.11.2008Koalice neziskových organizací Společně do školO Roma Vakeren
28.11.2008Andrej Mirga, poradce pro Sinti a Romské záležitosti ve VaršavěO Roma Vakeren
28.11.2008Mnohé romské děti zažívají na škole šikanuO Roma Vakeren
21.11.2008Mezinárodní konference Vzdělání bez bariér – Romské děti v České republiceO Roma Vakeren
21.11.2008Podle ministra školství budou moci romské děti chodit do běžných základních škol až za několik letO Roma Vakeren
21.11.2008Nadace OSF PrahaO Roma Vakeren
21.11.2008Romské děti jsou mnohdy automaticky zařazovány do praktických školO Roma Vakeren
03.10.2008Doučování dětí ve vyloučených lokalitáchO Roma Vakeren
08.08.2008I o prázdninách se některé děti připravují do školyO Roma Vakeren
18.07.2008Chorvatsko nediskriminovalo romské žáky, řekl soud ve ŠtrasburkuZprávy ze života Romů
13.06.2008Jaké vzdělávací aktivity nabízí Základní škola na pražském Havlíčkově náměstíO Roma Vakeren
17.08.2007Nová příručka "Jak pracovat s romskými žáky"O Roma Vakeren
03.08.2007Ivan Veselý byl jmenován do pracovní skupiny při MŠMT pro vzdělávání romských dětíO Roma Vakeren
04.10.2006Kvalitní a systematické vzdělávání je klíčem k integraci RomůZprávy ze života Romů
19.09.2006Nová škola představuje projekt Rozlety a zve k zapojení žáků základních školZprávy ze života Romů
01.09.2006Nový školní rok začíná...O Roma Vakeren
29.08.2006V bezplatném kurzu pro zájemce o ukončení základního vzdělání je ještě několik volných místZprávy ze života Romů
12.05.2006Základní škola v Cítolibech u LounO Roma Vakeren
24.02.2006V Evropském parlamentu zněly stížnosti na diskriminaci romských dětíO Roma Vakeren
24.02.2006Romské děti nemusí končit ve zvláštních školáchO Roma Vakeren
24.02.2006V Českých Budějovicích vznikla segregovaná třída pro RomyO Roma Vakeren
10.02.2006Romové prohráli spor u Evropského soudu pro lidská právaO Roma Vakeren
25.10.2005Romské organizace nabízejí školám spolupráciZprávy ze života Romů
21.10.2005Absolventka Technické univerzity v Liberci napsala diplomovou práci na téma Vzdělanost RomůO Roma Vakeren
09.09.2005V Cítolibech u Loun je ukázková základní školaO Roma Vakeren
01.07.2005Školství a romská médiaO Roma Vakeren
04.03.2005O Roma VakerenO Roma Vakeren
04.03.2005Verdikt zněl: "Základní školu by nezvládla."O Roma Vakeren
29.10.2004Mladí Romové nemají informace o vlastní kultuřeO Roma Vakeren
22.10.2004Připravuje se program pro školy přihlížející k etnickým skupinámO Roma Vakeren
22.10.2004Romský asistent na školách musí mít pedagogické minimumO Roma Vakeren
03.09.2004Nový školní rokO Roma Vakeren
27.08.2004Školní rok už je za dveřmiO Roma Vakeren
02.07.2004V Praze je škola pro děti s neznalostí českého jazykaO Roma Vakeren
11.06.2004O Roma VakerenO Roma Vakeren
09.06.2004Do základní školy ve Vsetíně nastoupí více romských dětíZprávy ze života Romů
09.01.2004Na základních školách by se měla vyučovat i romštinaO Roma Vakeren
03.10.2003Předškolní příprava romských dětí se v Broumově osvědčilaO Roma Vakeren
19.09.2003Pomoc pro žáky devátých ročníků při výběru povoláníO Roma Vakeren

Z dnešního O Roma vakeren je to už všechno. Naladit si nás můžete ale opět v sobotu po 20. hodině tady na Radiožurnálu nebo v úterý a ve čtvrtek na VKV regionálních studií – a to vždy v 19:45. Najdete nás ale také na internetu – adresa je romove.cz a náš pořad je i na Facebooku.

Klidný večer vám přeje Tomáš Bystrý.

Obsah článku:
Reportáž:  O romském obrození, vlasti a vymezování se vůči druhým
Reportáž:  Rudi Walter vede Romy v Česku i v Německu ke křesťanství
Reportáž:  Proč se v Česku v praxi nedaří inkluzivně vzdělávat?

Článek
Tisknout
Poslat e-mailem

Předchozí vydání "O Roma Vakeren"
25.06.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
11.06.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
28.05.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
09.04.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
02.04.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
12.03.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
27.02.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
20.02.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
13.02.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
09.02.16  Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Archiv rubriky

Nejčtenější články
803741   26.02.00 Odchod Romů z České republiky
314875   12.10.07 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
299978   11.09.98 Romske aktuality
270305   14.03.00 Romský jazyk
172304    Historie a původ Romů
141366   12.02.02 Historie Romů na území České republiky
121078    Tradiční způsob života Romů na území bývalého Československa
103410    Fotografie
90594   18.09.98 Můj svět - Fotografie romských dětí
86379   16.01.04 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Copyright © Český rozhlas / Czech Radio, 1997-2020
Vinohradská 12, 120 99 Praha 2, Czech Republic
E-mail: info@romove.cz