Vyhledávání
21.11.2019
AKTUALITY

HISTORIE ROMŮ

TRADICE, KULTURA

OSOBNOSTI

SOUŽITÍ

KONTAKTY

FOTOGRAFIE

















Česky English Deutsch Francais
"Cikán mi vybílil byt" - hlásá nová kampaň
01-08-2012 - IQ Roma servis

Ve středu 1. srpna odstartovává společnost IQ Roma servis novou kampaň s cílem upozornit na stále se zhoršující postoj české veřejnosti vůči Romům. Projekt s názvem „Romové pracují a chtějí pracovat“, navazující na loňskou kampaň „Neviditelní“, reaguje na situaci, kdy jsou jednotliví Romové stále nucení čelit diskriminaci a ponižujícímu přenosu negativních kolektivních předsudků (mj. jsou vnímáni jako lidé, kteří nepracují, žijí vesměs ze sociálních dávek, pracovat nechtějí, v práci neobstojí ad.) a kdy politická uskupení nacionalistického či populistického ražení zneužívají Romy pro zvýšení vlastní mediální pozornosti (akce v Břeclavi, v Novém Bydžově, Krupce, Brně aj.).

Nová kampaň IQ Roma servisu je vystavěna na paradoxech, vtipu i pragmatické pozitivní argumentaci šikovných Romů-jednotlivců. Hlavními nosiči letošní kampaně budou v průběhu následujících měsíců reklama v dopravních prostředcích, internet a venkovní kontaktní akce.

Primární cílovou skupinou kampaně jsou obyvatelé České republiky, tedy široká laická veřejnost. Díky celému marketingovému projektu bude veřejnost seznámena s příklady dobré praxe ze soužití, zaměstnávání a kulturního sdílení mezi majoritou a minoritou se zvláštním důrazem na oblast zaměstnanosti.

„Naše kampaň i volba cílové skupiny reaguje na zhoršující se postoj české veřejnosti vůči Romům (př.: http://www.stem.cz/clanek/2195). Postoj zaměstnavatelů je velmi podobný postoji veřejnosti - nedůvěra, podezřívavost, xenofobií předsudky. I když v souladu s legislativním rámcem nelze v České republice diskriminovat, je skrytá diskriminace vysilující zkušeností, se kterou se setkala velká část Romů. Tato skutečnost významně omezuje naději na úspěšnou integraci minority do formálních i neformálních sociálních vazeb, především ve specifických oblastech jako je přístup ke službám spojeným s bydlením a tím pádem i spádovým povinným vzděláváním. Na trhu práce se výrazně snižuje šance jednotlivce Roma/Romky získat důstojné zaměstnání,“ komentuje zacílení projektu ředitelka společnosti IQ Roma servis Katarína Klamková.

Existují slova či slovní spojení, která od různých etnik vnímáme úplně jinak, a to kvůli zakořeněným předsudkům. Právě tohoto momentu využívá letošní kampaň, která obsahově navazuje na předchozí kampaň Neviditelní realizovanou v roce 2011 v rámci projektu Ethnic Friendly zaměstnavatel (více na www.ethnic-friendly.eu).

Tvořivé pojetí projektu představuje Petr Vlasák, kreativní ředitel agentury Comtech, která je tvůrcem idey a vizuálu kampaně: „Když vám řekne etnický Čech , že vám vybílí byt, považujete ho za malíře pokojů nebo přítele, který vám pomůže. Když vám ale totéž přímo, či nepřímo sdělí Rom, tak automaticky počítáte s tím nejhorším. Asi vám chce vykrást celý byt. Rychle si běžíte vyměnit zámek. Právě kvůli předsudkům má člověk zkreslené vnímání. Třeba je tomu právě naopak. Rom je dobrý malíř a Čech ničema. Důležité je, nedělat rychlé soudy, nesoudit předčasně.“

Klíčovým nosičem kampaně bude od jejího startu webový portál www.mypracujeme.cz, jehož obsah bude postupně aktualizován novými příběhy pracujících Romů a současně bude představovat koncept a jednotlivé vizuály kampaně. Plánované jsou také další doplňující projekty jako soutěže nebo vytvoření prostoru pro tvorbu vlastních medailonků, foto a videodokumentů odkazujících na ideu kampaně. Kromě webových stránek se projekt představí také v rámečcích pražského metra (1. 8. - 31. 8. 2012 – trasy A, B), dále formou bannerové reklamy a nízkonákladové inzerce.

Projekt počítá také s aktivním vystupováním na veřejnosti prostřednictvím venkovních happeningů a nejrůznějších jednorázových akcí. Letos se žel do kampaně nepodařilo zapojit Českou televizi, ale pořád je ve hře i její potencionální verze pro audiovizuální distribuci, ostatně sdělení kampaně je IQ Roma servisem plánované dlouhodobě.

„Téma zaměstnanosti, kromě strategicky významného tématu kvalitního vzdělání pro nastupující romské generace, je klíčové pro udržitelný a důstojný život Romů v ČR, zároveň je téma dostatečně konkrétní na argumenty, které česká společnost poptává - kampaň není založena na širokých, obecných hodnotách,“ vysvětluje ředitelka společnosti IQ Roma servis Katarína Klamková.

Nutnost otevřeně komunikovat o přetrvávajících problémech v otázce přístupu k Romům prostřednictvím kampaně vyzdvihuje také Jarmila Balážová, předsedkyně sdružení ROMEA, o.s., které se na projektu aktivně spolupodílí: „Z naší dlouholeté činnosti i osobní zkušeností víme, že Romové pracovat chtějí, často však narážejí na předsudky majority. Práci pak často nedostanou vůbec, a pakliže ano, musí dlouho dokazovat, že jsou jiní než ti, o kterých většinová společnost slyšela. Tato kampaň chce poukázat na to, že pracující Romové se většinou už a´priori musejí potýkat s handicapem v podobě donekonečna omílaných, širokým lidovým podhoubím vydatně živených stereotypů.“



Související články
DatumNadpisRubrika
25.06.2016Brněnský projekt Rychlého zabydlení pomůže padesáti rodinámO Roma Vakeren
09.04.2016Z bývalé herny v Brně vzniklo nahrávací studio Amaro recordsO Roma Vakeren
27.02.2016Zubařka odmítla ošetřit Romy, nakonec se musela omluvit a odškodnit jeO Roma Vakeren
28.11.2015ReportážO Roma Vakeren
30.03.2015Úspěšní a pracující Romové nejsou výjimkamiZprávy ze života Romů
07.03.2015Klienti IQ Roma servisu si v Brně vybudovali posilovnuO Roma Vakeren
21.02.2015Výstava Nežít ve stínu představuje Romy, kteří nechtějí být vnímání jako stín společnostiO Roma Vakeren
10.02.2015Brněnští romští studenti vybudovali posilovnuZprávy ze života Romů
07.02.2015Na místě dřívější herny vznikne v Brně nahrávací studio pro romské hudebníkyO Roma Vakeren
Všechny články (POZOR - možnost velmi dlouhého výpisu)
Článek
Tisknout
Poslat e-mailem

Vybíráme z rubriky "Zprávy ze života Romů"
29.05.19  Khamoro se letos zařadilo mezi deset nejlepších evropských festivalů
17.03.19  Věra Bílá plánovala velký návrat
01.08.17  Došlo k obratu - stát by mohl vepřín v Letech koupit už září
09.11.16  V Žatci uctili památku mrtvého Roma
07.11.16  Vláda chce posudek na cenu pozemků pod vepřínem v Letech
11.10.16  Tajemství romského šperku odhalí výstava v brněnském muzeu
13.09.16  Stovky Romů z celé země se chystají na pouť na Svatý Kopeček
06.09.16  Babiš v Letech uctil památku romských obětí bývalého tábora
05.09.16  Vláda preferuje odkoupení vepřína v Letech na Písecku
13.08.16  V Živé knihovně si dnes mohou lidé povídat se zástupci menšin
Archiv rubriky

Nejčtenější články
803741   26.02.00 Odchod Romů z České republiky
314875   12.10.07 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
299978   11.09.98 Romske aktuality
270305   14.03.00 Romský jazyk
172304    Historie a původ Romů
141366   12.02.02 Historie Romů na území České republiky
121078    Tradiční způsob života Romů na území bývalého Československa
103410    Fotografie
90594   18.09.98 Můj svět - Fotografie romských dětí
86379   16.01.04 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Copyright © Český rozhlas / Czech Radio, 1997-2019
Vinohradská 12, 120 99 Praha 2, Czech Republic
E-mail: info@romove.cz