Vyhledávání
18.8.2018
AKTUALITY

HISTORIE ROMŮ

TRADICE, KULTURA

OSOBNOSTI

SOUŽITÍ

KONTAKTY

FOTOGRAFIE

















Česky English Deutsch Francais
Ombudsman kritizuje počet romských dětí ve speciálních školách
07-06-2012 - Jan Charvát
Počet romských dětí v českých speciálních školách je až 35 procent. To je výrazně více, než zastoupení romské menšiny v populaci. Zjistil to průzkum kanceláře ombudsmana Pavla Varvařovského. Ve speciálních školách by přitom měly být pouze děti se zdravotním postižením. Veřejný ochránce práv to považuje za nepřímou diskriminaci a navrhne ministerstvu školství nápravná opatření.

Pavel Varvařovský Většina z dětí je ve speciální škole bez relevantního důvodu. Pokračuje ombudsman Pavel Varvařovský.

"Je absurdní, že by toto etnikum disponovalo už od začátku dětmi s lehkým mentálním postižením. To znamená, že to zařazování se neděje způsobem, kterým se dít má. Jsou tam zařazovány děti, které tam nepatří. Tím samozřejmě už na začátku své životní dráhy získávají jistý handicap, poněvadž bez kvalitního vzdělání je pozdější uplatnění na trhu práce jen velmi hypotetické."

Návrhy veřejného ochránce práv podpořila i vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková. Ta řekla, že třetinové zastoupení romských žáků na speciálních školách je nepatřičné a že je třeba tento stav změnit. O zařazení dítěte do speciálních škol rozhoduje v Česku informovaný písemný souhlas rodičů. Jak se dítě vůbec dostávají do takzvaných praktických škol popsala Petra Zahradníková, expertka na vzdělávání z organizace Romodrom.

"Dítě takzvaně dlouhodobě neprospívá na základní škole s tím, že nemá vytvořený individuální vzdělávací plán, takže se dostává na praktickou školu. Je několik způsobů, jak se to může stát. I co se týče informovaného souhlasu rodičů - nejsem si tak jistá, zda ve všech případech bývá informovaný."

Do výzkumu pracovníci kanceláře ombudsmana vybrali 67 škol. V čase návštěvy výzkumníků bylo ve školách přítomno 2801 žáků a 908 z nich bylo romského původu. Podle odhadů třídních učitelů je procento ještě vyšší. Podle Petry Zahradníkové se romské děti často dostávají do koloběhu, ze kterého je jen velmi těžké vystoupit.

"Někdy se také stává, že je pro rodiče pohodlnější zařadit dítě do školy, která je blízko, například vyloučené lokality. Tím mají možnost dítě tam dopravovat a nezatěžuje rodiče dále i finančně. Na druhou stranu tam jsou třeba i příbuzní toho žáka, čili je to takový uzavřený koloběh, který náš systém podporuje."

Českou republiku za umisťování Romů do praktických - dříve zvláštních - škol kritizoval Evropský soud pro lidská práva v roce 2007.

"Pokud legislativní a další kroky vlády budou takové, že zabrání tomu, aby docházelo k segregaci dětí, tak samozřejmě k ničemu nedojde. Otázkou je, jakým způsobem může řekněme mezinárodní soud postihnout ČR. jednak to mohou být nějaké řekněme pokuty, ale sám o sobě do právního systému, jak si myslím, nemůže zasahovat."

A Petra Zahradníková dodává, že Česká republika ještě neřeší stejné problémy, jako jiné evropské země.

"Na rozdíl od České republiky je většina evropských států už velmi multikulturních. Nepotýkají se se vzděláváním znevýhodněných žáků jen romského etnika. Týká se to všech imigrantů. Příkladem dobré praxe je Velká Británie, kde funguje dobré školství. Tam opravdu uplatňují ten multikulturní přístup."



Související články
DatumNadpisRubrika
06.10.2012S Gwendolyn Albert o problematice segregace a desegregace Romů ve školstvíO Roma Vakeren
09.08.2012Klesl počet romských žáků ve vzdělávacích programech pro postiženéO Roma Vakeren
16.06.2012Romské děti jsou často zařazovány do zvláštních škol bez relevantního důvoduO Roma Vakeren
26.05.2012Příběh z cyklu Národnost v pubertě: Jak byla Jitka chudáO Roma Vakeren
30.09.2011Varnsdorf IV: romské děti se ve speciálních školách učí základním návykůmZprávy ze života Romů
27.09.2011Varnsdorf: co si o příčinách napětí na Šluknovsku myslí tamní obyvatelé?Zprávy ze života Romů
11.06.2011Magdalena Karvayová vypráví o svých školních nesnázích i úspěšíchO Roma Vakeren
08.06.2011Neúspěšní žáci budou moci být na čas přeřazeni do speciálních školZprávy ze života Romů
04.06.2011Vzdělávání romských dětí ve střední a východní EvropěO Roma Vakeren
Všechny články (POZOR - možnost velmi dlouhého výpisu)
Článek
Tisknout
Poslat e-mailem

Vybíráme z rubriky "Zprávy ze života Romů"
01.08.17  Došlo k obratu - stát by mohl vepřín v Letech koupit už září
09.11.16  V Žatci uctili památku mrtvého Roma
07.11.16  Vláda chce posudek na cenu pozemků pod vepřínem v Letech
11.10.16  Tajemství romského šperku odhalí výstava v brněnském muzeu
13.09.16  Stovky Romů z celé země se chystají na pouť na Svatý Kopeček
06.09.16  Babiš v Letech uctil památku romských obětí bývalého tábora
05.09.16  Vláda preferuje odkoupení vepřína v Letech na Písecku
13.08.16  V Živé knihovně si dnes mohou lidé povídat se zástupci menšin
09.08.16  Čeští Romové, kteří přežili holokaust, budou odškodněni 67 tisíci
06.08.16  Vyvěšení vlajek, hudba i vzpomínky připomněly oběti romského holocaustu
Archiv rubriky

Nejčtenější články
745934   26.02.00 Odchod Romů z České republiky
261890   11.09.98 Romske aktuality
227051   14.03.00 Romský jazyk
160395    Historie a původ Romů
135383   12.02.02 Historie Romů na území České republiky
118875    Tradiční způsob života Romů na území bývalého Československa
102299    Fotografie
89070   18.09.98 Můj svět - Fotografie romských dětí
79645   27.02.04 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
77222    Romové po roce 1989
Copyright © Český rozhlas / Czech Radio, 1997-2018
Vinohradská 12, 120 99 Praha 2, Czech Republic
E-mail: info@romove.cz