Vyhledávání
9.7.2020
AKTUALITY

HISTORIE ROMŮ

TRADICE, KULTURA

OSOBNOSTI

SOUŽITÍ

KONTAKTY

FOTOGRAFIE

















Česky English Deutsch Francais
Český školský systém je stále diskriminační a nepružný

Romští žáci (Foto: Amnesty International) České školství je nemocné, řekl ministr školství Josef Dobeš. Ze zprávy, kterou Česká republika odesílá Radě Evropy, vyplývá, že ještě nějakou dobu nemocné zůstane.

Česko ani tři roky po odsuzujícím rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, který shledal, že české školství je diskriminační a musí odstranit systémovou segregaci znevýhodněných dětí, nedokázalo danou situaci změnit.

Česko musí posílat Výboru ministrů Rady Evropy povinnou zprávu, ve které informuje, co přijalo za nápravná opatření, která by měla odstranit segregaci znevýhodněných dětí v základním školství, a jaké návrhy připravuje do budoucna.

Výbor ministrů Rady Evropy se tak i letos, tři roky se dočká výčtu toho, co chceme udělat v budoucnu, protože se zatím nemůžeme pochlubit ničím, co by se opravdu udělalo.

Moree: Altruisté dojdou

Když se podíváme na zmíněnou zprávu, vychází z ní najevo, že se zkonstituoval panel 80 odborníků, kteří pracují na Národním akčním plánu inkluzivního vzdělávání. Ten má za úkol změnit současnou praxi, kdy nejméně čtvrtina romských dětí končí v praktických školách. Jak fungují české školy dnes, vysvětluje Dana Moree z fakulty humanitních věd UK.

„Systém funguje na určitém principu. Já například pracuji na kvalitativním výzkumu učitelů. Od roku 2002 pozoruji, že klesá důvěra ve stávající školský systém. Propast mezi tím, co se děje na školách, respektive na ministerstvu, roste. Jedním důvodů je spoléhání na učitele – altruisty. V praxi to vypadá tak, že učitel, má-li ve třídě například dva cizojazyčné žáky, sám od sebe jde shánět prostředky na otevření třídy na výuku češtiny. V praxi jde špatný jev. Jednak se altruisté za čas vyčerpají nebo otupí,“ vysvětlila Dana Moree.

Ministr školství Josef Dobeš argumentuje tím, že sehnat peníze na péči navíc není problém.

„Už dneska existují granty a jsou projekty na asistenty pedagogů, a to speciálně pro tyto děti,“ uvedl Dobeš.

Granty neřeší systémové nedostatky

Ministerstvo školství tedy nabízí řadu grantů, jenže tím se neřeší systémové nedostatky. Dalším jevem, se kterým se Dana Moree setkala při svém výzkumu dopadů poslední školské reformy, je snižující se důvěra učitelů vůči systému vzdělávání a potažmo vůči ministerstvu, které ho určuje. Tyto problémy měly řešit novelizace vyhlášek 72/2005 a 73/2005 Sb., které zároveň odpovídají na požadavky Výboru ministrů Rady Evropy. Pracovalo se na nich dva roky a měly za cíl zlepšit začleňování znevýhodněných dětí do vzdělávacího procesu.

Nezaměřovaly se jen na romské děti, ale také na děti azylantů, děti ze sociálně slabých rodin nebo děti se zdravotním postižením. Ministr Dobeš je ale nechává znova přepracovat. Nelíbí se mu široký záběr a také výsledek vnějšího připomínkovacího zařízení, kdy se zejména kraje bály finančních dopadů vyhlášek.

„Vyšlo to minimálně na půl miliardy, spíše k 800 miliónům. Podoba, kterou teď připravujeme bude mít minimální nároky,“ řekl Dobeš, který počítá s tím, že se novelizace vyhlášek vztáhnou pouze na romské děti a že se všechna opatření budou platit ze stávajících grantů. Přislíbil, že novelizace projedná nejpozději v lednu legislativní rada vlády.

Posun?

Ve zprávě pro Výbor ministrů Rady Evropy se bude píše o dubnu 2011, což ministr vysvětluje potřebou časové rezervy. Tato potřeba ovšem nestačí pro zdůvodnění, proč odborníci pracující na Národním akčním plánu inkluzivního vzdělávání mají teprve po dvou letech, v lednu roku 2012, připravit zprávu o průběhu přípravné fáze. Výstupy z přípravné fáze mají být známy v lednu roku 2013 a teprve v lednu roku 2014 má začít realizační fáze. Následně by se měly spočítat romské děti v běžných programech základních škol a romské děti, které jsou v praktických školách.

V praxi to znamená, že Česká republika může po sedmi letech od rozsudku Evropského soudu přijít na to, že se vůbec nic nezměnilo, a romské děti mají stále 30krát vyšší pravděpodobnost než děti z většinové společnosti, že skončí v praktických školách.

Odborníci z Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání přitom ministra vyzývají, aby tempo zrychlil. Mají totiž obavy, že práce celého panelu bude spíše formální. Jan Stejskal z koalice 15 neziskových organizací Společně do školy používá ještě ostřejší označení.

„Nynější vedení ministerstva školství jeho realizaci prakticky zmrazilo, protože došlo zatím k prvnímu úvodnímu setkání odborníků, kteří jsou k projektu svoláni a mají na něm participovat. Od té doby se neudálo vůbec nic,“ uvedl Stejskal pro Rádio Česko.

Obava o agendu

Podstatná část lidí, kteří byli ministerstvem nominováni pro práci na plánu inkluzivního vzdělávání proto sepsali otevřený dopis, který poslali ministru Josefu Dobešovi. Důvody, které je k tomu vedli, shrnuje Dana Moree z Fakulty humanitních věd UK.

„K sepsání dopisu nás vedl fakt, že jsme se dozvěděli o přepracování dvou vyhlášek, kvůli kterému byl zmenšen a ponížen odbor ministerstva, který se tím vším měl zabývat. Máme obavu, že zmíněné kroky vedou k odstranění celé agendy,“ uzavřela Moree.

Ministr Josef Dobeš nicméně přislíbil, že sezve všechny odborníky, kteří pracují na plánu inkluzivního vzdělávání, aby se sešli na konci listopadu.

Na problematiku českého školského systému se zaměřila redaktorka Magdaléna Trusinová.

Poslech



Související články
DatumNadpisRubrika
06.12.2014Ministr školství navrhuje povinnou docházku do školky v posledním roce před nástupem do školyO Roma Vakeren
29.11.2014Česko se ohradilo proti obvinění Evropské komise, že ve školách diskriminuje RomyO Roma Vakeren
29.11.2014Výstava Jak ztratit další generaci představuje fotografie Romů, kteří se postavili proti diskriminaci ve vzdělávacím systémuO Roma Vakeren
13.11.2014Smutné výročí rozsudku D. H. připomíná, že se situace Romů v Česku ani po sedmi letech nezměnilaZprávy ze života Romů
06.09.2014Budoucí školský ombudsman nepovažuje fungování praktických škol za problémO Roma Vakeren
25.01.2014Pracovníci sdružení Vzájemné soužití doprovázeli romské děti k zápisu do základních školO Roma Vakeren
16.11.2013Uplynulo šest let od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v případu D. H.O Roma Vakeren
08.11.2013Mami, tati, já chci do školyZprávy ze života Romů
13.10.2013Výstava Jak ztratit další generaci upozorňuje na diskriminaci Romů ve školách a na šikanuO Roma Vakeren
Všechny články (POZOR - možnost velmi dlouhého výpisu)
Článek
Tisknout
Poslat e-mailem

Vybíráme z rubriky "Zprávy ze života Romů"
29.05.19  Khamoro se letos zařadilo mezi deset nejlepších evropských festivalů
17.03.19  Věra Bílá plánovala velký návrat
01.08.17  Došlo k obratu - stát by mohl vepřín v Letech koupit už září
09.11.16  V Žatci uctili památku mrtvého Roma
07.11.16  Vláda chce posudek na cenu pozemků pod vepřínem v Letech
11.10.16  Tajemství romského šperku odhalí výstava v brněnském muzeu
13.09.16  Stovky Romů z celé země se chystají na pouť na Svatý Kopeček
06.09.16  Babiš v Letech uctil památku romských obětí bývalého tábora
05.09.16  Vláda preferuje odkoupení vepřína v Letech na Písecku
13.08.16  V Živé knihovně si dnes mohou lidé povídat se zástupci menšin
Archiv rubriky

Nejčtenější články
803741   26.02.00 Odchod Romů z České republiky
314875   12.10.07 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
299978   11.09.98 Romske aktuality
270305   14.03.00 Romský jazyk
172304    Historie a původ Romů
141366   12.02.02 Historie Romů na území České republiky
121078    Tradiční způsob života Romů na území bývalého Československa
103410    Fotografie
90594   18.09.98 Můj svět - Fotografie romských dětí
86379   16.01.04 Romské vysílání "O Roma vakeren" - "Romové hovoří"
Copyright © Český rozhlas / Czech Radio, 1997-2020
Vinohradská 12, 120 99 Praha 2, Czech Republic
E-mail: info@romove.cz